انتشار گزارش‌هایی درباره زخمی یا کشته‌ شدن فرمانده نیروی قدس سپاه؛ اسماعیل قاآنی کجاست؟

گفته می‌شود قاآنی در حمله هوایی اسرائیل که هاشم صفی‌الدین را در پناهگاه زیرزمینی در بیروت هدف قرار داد، آسیب دیده است

پس از حملات هوایی روزهای گذشته اسرائيل به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه ارتش اسرائیل در این حملات، هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی حسن نصرالله، دبیرکل کشته‌شده حزب‌الله لبنان، را هدف گرفته است.

رویترز به نقل از منابع لبنانی نوشت که هاشم صفی‌الدین، پدر همسر زینب سلیمانی، پس از حمله اسرائیل در دسترس نیست و ارتباط با او قطع شده است. این منبع امنیتی لبنان و دو منبع امنیتی دیگر به این خبرگزاری گفتند که حملات اسرائیل به ضاحیه از روز جمعه، مانع از رسیدن نیروهای امدادی به محل حمله شده است. حزب‌الله لبنان نیز هنوز درباره زنده بودن یا کشته شدن این مقام ارشد گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای منتشر نکرده است.

اما علاوه بر ابهام درباره وضعیت هاشم صفی‌الدین، در رسانه‌های اسرائیلی و عربی گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه در پناهگاه زیرزمینی ضاحیه بیروت که هدف ارتش اسرائیل قرار گرفت، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز حضور داشته که او هم آسیب دیده یا کشته شده است.

اسماعیل قاآنی سال ۱۳۹۸ پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله پهپاد آمریکایی در عراق، به‌عنوان سومین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران انتخاب شد.

شبکه ۱۲ اسرائیل از اولین منابعی بود که روز شنبه گزارش داد قاآنی هم ممکن است در حمله هوایی آخر وقت پنجشنبه که هدف اصلی آن هاشم صفی‌الدین بود، هدف قرار گرفته باشد. با این حال برخی منابع به خبرگزاری‌های الحدث و العربیه گفتند که قاآنی پس ترورهای اخیر مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران در «انزوا» به سر می‌برد. خبرگزاری حکومتی مهر نیز روز شنبه به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که قاآنی در «سلامتی کامل» است.

با این حال همچنان در مورد محل اختفای اسماعیل قاآنی یا مجروح و کشته شدن او در رسانه‌های داخلی و خارجی سوالاتی مطرح می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌تایمز در گزارشی به قلم فرناز فصیحی نوشت که اسماعیل قاآنی هفته گذشته برای دیدار با مقام‌های حزب‌الله به بیروت سفر کرده بود. نیویورک‌تایمز به نقل از سه مقام ایرانی، ادعا می‌کند قاآنی پس از یکسری حملات ویرانگر اسرائیل که زنجیره فرماندهی حزب‌الله را مختل کرد، برای کمک به این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به بیروت رفت.

فرمانده ۶۷ ساله نیروی قدس سپاه پاسداران آخرین بار دو روز پس از کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، در حمله اسرائیل به بیروت، در تهران در انظار عمومی دیده شد اما در نماز جمعه این هفته تهران به امامت علی خامنه‌ای غایب بود.

با وجود افزایش شبهه‌ها در مورد وضعیت اسماعیل قاآنی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده است. این در حالی است که نیویورک‌تایمز به نقل از یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در بیروت مستقر است، نوشت که سکوت مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی در مورد محل اختفای قاآنی «اعضای بلندمرتبه را به وحشت انداخته است».

در جریان همین گمانه‌زنی‌ها، محمدعلی الحسینی، دبیرکل شورای اسلامی عربی در لبنان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «می‌توانم تایید کنم که اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، در حومه جنوبی بیروت کشته شده است.»

محمدعلی الحسینی دو روز پیش از کشته شدن حسن نصرالله نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی با العربیه، خطاب به حسن نصرالله هشدار داده بود که جمهوری اسلامی او را «فروخته است» و باید «وصیتنامه‌ بنویسد» چرا که به‌زودی کشته خواهد شد.

دبیرکل شورای اسلامی عربی در گذشته از اعضای حزب‌الله بود اما پس از نزدیکی حسن نصرالله به جمهوری اسلامی، به یکی از منتقدان این گروه شبه‌نظامی تبدیل شد.

به‌رغم این گفته‌ها، عباس گلرو، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه گزارش‌ها از حضور اسماعیل قاآنی در محل حمله اسرائیل به بیروت را شایعه خواند و گفت که «این گزارش‌ها مربوط به جنگ فضای مجازی است». او با ادعای اینکه «قاآنی در سلامت کامل است»، افزود: «امیدواریم سپاه در این زمینه بیانیه بدهد.»

در سکوت منابع رسمی، در فضای مجازی خبری هم مبنی بر حضور اسماعیل قاآنی در برنامه «به افق فلسطین» منتشر شد که حساب ایکس شبکه افق بلافاصله آن را تکذیب کرد و نوشت که او به صداوسیما نمی‌رود.

در همین حال محمدمهدی همت، فرزند ابراهیم همت، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق، در توییتی نوشت که اسماعیل قاآنی سالم است.

عبدالله گنجی، مدیرمسئول پیشین روزنامه‌ جوان و فعال رسانه‌ای اصول‌گرا نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تکنیک‌های راستی‌آزمایی شایعات نشان می‌دهد که اخبار مربوط به ترور سردار قاآنی بخشی از یک عملیات روانی بزرگ بعد از خطبه نصر بود و با قاطعیت، قابل تکذیب است.»

این تکذیب‌ها در حالی است که برخی وب‌سایت‌های داخلی در اقدامی شائبه‌برانگیز از روز شنبه انتشار گزارش‌هایی درباره زندگینامه اسماعیل قاآنی را شروع کرده‌اند. یک کلیپ هم در فضای مجازی منتشرشده که مجری تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در آن خبر می‌دهد اسماعیل قاآنی سالم است؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این فیلم مربوط به هفته گذشته بوده است.